Co powinieneś sprawdzić przy niedziałającej drukarce sieciowej?

Drukarka sieciowa to jeden z ważniejszych elementów infrastruktury informatycznej w każdej firmie. Od zwykłej drukarki różni ją to, że nie jest podłączona do jednego tylko komputera, ale podpięta do sieci lokalnej, dzięki czemu mogą się z nią łączyć wszystkie komputery w biurze, a także tablety i smartfony.

To znacznie usprawnia pracę, ponieważ ułatwia obieg dokumentów w firmie. Ze względu na rolę, jaką pełni, drukarka sieciowa jest o wiele intensywniej eksploatowana niż zwykłe domowe drukarki, przez co częściej zdarzają jej się awarie. Jak sobie z nimi radzić? Czasami jest to prostsze niż mogłoby się wydawać.

Jak samodzielnie naprawić drukarkę sieciową?

Zanim wezwiesz na pomoc informatyka, sprawdź, czy niedziałająca drukarka sieciowa doznała poważnej awarii, czy też odmówiła posłuszeństwa z powodu jakiejś błahostki, z którą można się samodzielnie uporać w kilka minut. Najczęstszą przyczyną problemów z drukarką sieciową są jej sterowniki. Jeśli zostały nieprawidłowo zainstalowane, wystarczy je przeinstalować i poprawnie skonfigurować. Jeśli są niekompatybilne z najnowszym oprogramowaniem, trzeba je zaktualizować.

W przypadku, gdy drukarka nie chce współpracować z jednym z komputerów, a jednocześnie bez problemu łączy się z innymi, należy przejrzeć ustawienia w systemie operacyjnym tego komputera – być może ten konkretny model drukarki nie został w nim ustawiony jako domyślny? Warto sprawdzić też, czy drukarka na pewno jest podłączona do routera – może po prostu kabel wypiął się podczas sprzątania? Czasami zdarza się, że coś, co bierzemy za poważne problemy z drukarką sieciową, okazuje się tak naprawdę prozaiczną drobnostką.

Kogo poprosić o pomoc w przypadku poważniejszej awarii?

Niedziałająca drukarka sieciowa może sparaliżować firmę, dlatego z jej naprawą nie warto czekać. O ile jednak proste usterki da się z łatwością usunąć samodzielnie, o tyle poważne awarie wymagają już bardziej rozwiniętych kompetencji. W takiej sytuacji pozostaje zgłosić się do specjalisty. Zamiast jednak wysyłać sprzęt do serwisu i czekać na jego przegląd, naprawę i odesłanie, co często zajmuje długie tygodnie, lepiej pomyśleć o nawiązaniu współpracy z firmą IT, taką jak nasza, oferującą stałą opiekę serwisową całej infrastruktury informatycznej. W ten sposób zagwarantujesz swojej firmie sprawne funkcjonowanie, ponieważ wszelkie awarie sprzętów – nie tylko drukarek, ale też komputerów, serwerów, routerów i innych urządzeń elektronicznych – będą naprawiane błyskawicznie przez wyspecjalizowanych w tym zakresie fachowców.